Ahoj, s blogem se stěhuji na své soukromé stránky, tudíž dále budu pro vás na blog.lafi.cz. Zachovejte mi přízeň, díky :)

České dráhy - takhle se hospodaří!

10. června 2010 v 7:17 | Lafi |  Ze života
Další úžasný nápad manažerů státního podniku České dráhy


Lidé z vedení Českých drah dostali "skvělý" nápad vydat dluhopisy v celkové výši 7,5 miliardy korun, údajně na nákup nových vlaků. Shrňme si situaci ČD. Zmíněný státní podnik je silně ve ztrátě a bez peněz, které dostává od státu (ano i od vás) by skončil.
Pokud jezdíte vlakem, tak víte, jak kvalitní služby nabízejí České dráhy ať je to přesnost spojů, dostupnost informací, komfort cestování nebo například výše jízdného.

V takové situaci se České dráhy hodlají dále zadlužovat vydáním dluhopisů. Jelikož je to státní podnik, přijde mi to jako šikovně maskované skryté navýšení státního dluhu. Faktem je že nejen těch 7,5 miliardy, ale i úroky z nich zaplatíme my všichni, co pracujeme a odvádíme daně. Nově jsem zjistil, že si už na konci minulého roku stihly "půjčit" 2 miliardy.

Dostala mě citace ČD: "Bez masivní a rychlé obnovy vozidlového parku by České dráhy přestaly být konkurenceschopné v podmínkách otevírajícího se dopravního trhu. Díky nízké míře stávajícího zadlužení a desetiletým smlouvám jsou České dráhy schopny financování takové masivní obnovy zajistit z části i vydáním dluhopisů". Jako zdroj je uveden jednoduše podnik, "ach ti novináři". Takže přeloženo z manažerštiny, České dráhy budou v dohledné době nekonkurenceschopné se svými přestárlými vlaky a proto jim musíme dát (a to doslova) peníze na nové. Ono by to nebylo tak horké, kdyby nás do toho netlačila začínající konkurence, kterou už stát nebude moci donekonečna ignorovat. Tím že zadotujeme ČD (a zadlužíme se tím ještě víc) tak konkurenci především v podobě regionálních podnikatelů ala Student Agency ztížíme startovní pozici na nově se rodícím trhu. To je jasné zvýhodňování dominantního podniku a to ještě z peněz nás všech. Jak to že neslyším antimonopolní úřad, a další strážce "čistoty" podnikání (které si opět platíme ze svých daní) bít na poplach.
Malá úvaha o věcech budoucích: Když ČD nepomůžou ani nové vlaky, stát (ČD) podnikatelům napaří vysoké poplatky za užívání kolejí. To by v tom byl čert, abychom ten monopol neudrželi! Vítejme v socialistickém ráji, už slyším internacionálu znít.

Zajímavé povídání je na finančním serveru Měšec s názvem Skončí někdy monopol Českých drah? Sice je z poloviny roku 2006 ale řekl bych, že je stále aktuální. Za pozornost taky stojí reakce tiskového mluvčího ČD, větší snůška blábolů a demagogie se jen tak nevidí.

Při hledání podrobností o hospodaření Českých drah a neúspěšném hledání na jejich domovských webových stánkách jsem použil vyhledávač. Ten našel tiskovou zprávu o jejich hospodaření. Posuďte sami zde. Nejen že zpráva je složená většinou z nic neříkající "omáčky" samochvály, ale co se týká vlastních čísel, připadá mi to na publikování jen toho, co se ČD hodí do krámu a ostatní je náležitě přiohnuté. Vím, v tiskové zprávě nehledám podrobné údaje, ale není tam ani jeden odkaz na podrobný rozbor hospodaření. Pokud státní podnik takovým mlhavým a účelovým způsobem zveřejňuje výsledky hospodaření, je něco hodně špatně.
Z článku na Měšci se můžeme mimo jiné zajímavé informace dočíst také o jakémsi státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI), což je další úřad který přerozděluje od nás vybrané daně dál, třeba právě železnici. Pro letošní rok 2010 přidělil Správě silniční a dopravní cestě, s. o. téměř 8 miliard korun.

Kocourkov hadr. Jde jen o to, co všechno si ještě necháme líbit.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 myšmamá myšmamá | E-mail | Web | 10. června 2010 v 8:28 | Reagovat

..na železnici, pod jakoukoliv hlavičkou (ČSD, ČD, SŽDC) a podobně jsem pracovala 23 let..a platy těch co opravdu pracují jsou na úrovni minimální mzdy, to jen vrchnost a určité skupiny si dělají z dráhy dojnou krávu. Ruší se místa, lidi se odesílají do předčasných důchodů a administrativa s několika desetitisícovými platy roste,tak jak to má pak vypadat..viz. pan Žaluda a spol. :-(

2 Terka Terka | Web | 10. června 2010 v 10:10 | Reagovat

jo, Český dráhy, propast na peníze... kdyby alespoň ta kultura cestování za něco stála, říkám si vždy, když jedu do Prahy, hájíc si svůj plac na chodbičce u záchodku. Ve všem mají neuvěřitelný binec. Jedna ženská nám prodá skupinovou a zároveň s místenkou do 1. třídy (ještě nám to doporučila), z té se nás pak průvodčí snaží vykopat a nakonec z nás alespoň vydojí doplatek, který se rovná dvjnásobku mého běžného studentského jízdného. Hlavně, že vždy do hlášení nezapomenou přidat "akciová společnost". Konkurenci potřebují jako sůl a doufám, že s tím bojovně naladěná (snad nejen naladěná) budoucí vláda něco udělá. Zatím jsem se odhodlala jen k malému protestu. Z Prahy do Hradce se Student Agency. Z Hradce do MT jezdí přímý bus asi každou hodinu. Časově nastejno. Cenově také, ačkoliv busem zatím jezdím za plné ceny. O pohodlí nemluvě.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama