Ahoj, s blogem se stěhuji na své soukromé stránky, tudíž dále budu pro vás na blog.lafi.cz. Zachovejte mi přízeň, díky :)

Vandr kolem Stvořidel

10. října 2010 v 20:53 | Lafi |  Toulky
Po předčasně ukončeném posledním vandru jsem vyprovokoval další akci, jako náplast na předchozí tramp. Při výběru cíle nás dost podstatně omezovala, teď už plánovaná, kratší doba. Kamarád, bydlící v Brně se nějak netvářil na Labské pískovce, a proto bylo domluvené si projít Stvořidla.

Stvořidla se nachází u Sázavy, konkrétně mezi Ledčí a Světlou, mapa je tady. Před pár lety jsem to s jinou partičkou jel na kánoích a podle mě je to jedno z nejhezčích míst na Sázavě. Řeka tam rychle teče přes malé kaskády, kolem jsou divoké břehy, jedním slovem romantika.

Po nepříjemných zkušenostech se špatným počasím na posledním vandru jsem nehodlal nenachat nic na náhodě. Nejdůležitější inovací bylo pořízení kvalitního ponča a dobrých stanových kolíků. Taky jsem si sbalil nový spacák na vyzkoušení, ale to bylo jaksi navíc. Má drahá polovička totiž potřebovala nový spacák a tak bylo potřeba zainvestovat.

Přípravy proběhly bez větších komplikací, a tak jsem jel v pátek do zaměstnání už s batohem. Odpoledne na Hlavním nádraží byl úplný mumraj lidí. Ještě že jsem dorazil s předstihem a stačil si v pohodě koupit jízdenku. Dokonce jsem ve vlaku našel místo k sezení, což bylo jen tak tak, jelikož se chvíli po mě přiřítila do kupé omladina, jak se později ukázalo z gymplu kdesi na Moravě. Cesta rychlíkem ubíhala celkem rychle a za nějakou dobu mě vítal Kolín, kde měli čekat kluci jedoucí z Mělníka.

Jejich vlak měl ale trochu zpoždění, nakonec to dobře dopadlo a vecpali se do už tak přeplněného vlaku. Vypadl jsem z kupé a solidárně si s kluky stoupnul na plac ke dveřím u záchoda, kde jsme úspěšně, i když nechtěně blokovali provoz.

Ve Světlé na nádraží doslova chcípnul pes. Vyhlídli si nejbližší hospůdku, hned naproti nádraží a tam počkali na posledního člena expedice, jedoucího z Brna. Hospoda nic moc, hnusné pivo a žádné jídlo. Po zkompletování mužstva se celá naše společnost odebrala zpátky na nádraží do posázavského pacifiku. Naším konečným cílem byla zastávka Vilémovice. Vlak nás vyplivnul v téměř divočině a za soumraku. Kousek od ní se nachází Sluneční zátoka. Kdo četl Foglara tak je doma. Zátoka byla hezká, ale měli jsme jiné potřeby, které nedokázala uspokojit. Proto následoval zrychlený přesun do obce Vilémovice. V místní, nejspíš vyhlášené hospůdce konečně naše zmučené žaludky dostaly svůj díl. Česnečku měli dobrou a steak s prapodivným názvem "Sedlo z mopeda" taky ušel. Docela bysme se rozseděli, ale byl nejvyšší čas zvednout kotvy.

vandr_stvoridla_01
Ranní vstávání do mlhy

vandr_stvoridla_03
Sousedi :-)

Mezitím venku padla tma a tak přišly na řadu čelovky. Jako světlušky jsme kráčeli po jakési polní cestě, vedeni jen tu a tam se objevivší turistickou značkou. Tábor jsme rozbili někde mezi Vilémovem a Pavlovem. Nocleh byl jen tak na lehko ve spacáku na karimatce. K ránu se mi zdálo, že začíná mrholit, všude bylo vlhko a docela zima. Tiše jsem zanadával, první noc a už mít vlhkej spacák je pruda. Občas člověka probudila dobře mířená kapka z listů stromů. Přesto nikdo nepospíchal se vstáváním do toho nečasu. Byla prvotřídní mlha. Nakonec jsme se přeci jen vykopali ze spacáků a zjistili, že spíme hned vedle elektrického ohradníku a za ním se pasou nejen! krávy. Udělal jsem pár fotek a hurá na další cestu. V Pavlově byla zastávka na pivko, tuším že Gambrinus 12o a šlo se dál. Cesta ubíhala rychle, a co bylo nejdůležitější, mlha mizela a tu a tam se nesměle objevovalo slunce.

vandr_stvoridla_06
Konečně se mlha ztrácí

Za obcí Benetice byl vyhlášen "gaučing". Plácli jsme se na posekanou louku, někteří z nás dosušovali navlhlé věci a byla pohoda. Dokonce jsme se při té příležitosti seznámili s jedním vitálním staříkem, co tam sekal poslední kus zamokřené louky motorovou kosou. Tady jsem se začal shánět po klobouku, neúspěšně. Po relaxaci byl směr našeho dalšího putování Smrčná, kde jsme opět potkali Sázavu.

vandr_stvoridla_15
Děda jako z pohádky

vandr_stvoridla_07
Asi nejmenší domek minimálně v Čechách

vandr_stvoridla_10

Ve Smrčné nebylo nic zajímavého, kromě vlakové zastávky a mostu přes řeku tam chcíp pes. Nepodařilo se mi přesvědčit spoluvandrovníky zamířit po modré na dnes už bývalou rozhlednu Melechov. Tak se ubíraly naše další kroky po proudu, podél levého břehu Sázavy, místy zvaném Stvořidla. Slunce nám pěkně svítilo, řeka ševelila kolem kamenů a bylo krásně na světě. Za nějakou dobu nás uvítal kemp s názvem, jak jinak Stvořidla. Neodolali jsme a vzali za vděk místním kioskem.

vandr_stvoridla_12
Když jsme šli kolem hospodářství,nešlo odolat ...

vandr_stvoridla_13
Malé vietnamské prase, je jen o málo větší než slepice
vandr_stvoridla_17
Stvořidla

Po nezbytném občerstvení jsme se hnuli dál po červené, až k rozcestí Nemocnice v Háji a odtamtud zpátky k řece, do Sluneční zátoky. Tam jsme dorazili, ještě když na ostroh svítilo příjemné večerní sluníčko. S Honzou jsme si zezačátku pohrávali s myšlenkou na koupání, leč strmé bahnité břehy, většinou porostlé kopřivama a jiným bejlím, nás nakonec odradily. Chlapci rozbili tábořiště vzadu u stromů, mně se opodál zamlouvaly dva vhodně u sebe rostlé smrčky, mezi kterými bylo možné pohodlně napnout hamaku i s přístřeškem. Byli jsme docela znavení (asi už stárneme) a tak se večer nekonal ani oheň. Místo něj jsme se instalovali do svých spacáků.

vandr_stvoridla_19
Nemocnice v Háji

vandr_stvoridla_20
Sluneční zátoka

K ránu se udělala docela zima, a tak jsem byl nucený se dokonce zapnout do nového spacáku. Potom už mi bylo hej. To se nedalo říct o druhém Honzovi, ten se chudák zimou moc nevyspal. Ráno po zabalení věcí a posilnění z našich skromných zásob jsme se vydali do Ledče nad Sázavou. Cesta vedla už jenom po asfaltu, naštěstí nebyla dlouhá a za chvíli nás městečko uvítalo. Hladoví jsme se vecpali do restaurace na náměstí a těšili se na oběd. Číšnice nám ale oznámila, že kuchař se opil a nepřišel do práce, ale ať nezoufáme, nějaká holčina co normálně pomáhá v kuchyni, se pokusí uvařit. Ze začátku se dala v našich očích číst obava, ale ta se při pohledu na poctivé porce v mžiku vytratila.
vandr_stvoridla_22
Cestou do Ledče nad Sázavou

vandr_stvoridla_24
Tak to už je Ledeč

Po nezbytném fotu na náměstí jsme se sunuli k nádraží. Po cestě byla ještě neplánovaná zastávka v jedné pivnici, a když se před námi objevilo nádraží a nastartovaný vlak, vybičovalo nás to ke krátkému sprintu, naštěstí úspěšnému. Polovina výpravy se chtěla přesunout až do Světlé, ale s Honzou (ne s Honzou :-)) jsme se nedali zvyklat a zaveleli jsme k výstupu opět ve Smrčné.
vandr_stvoridla_25
Světlá nad Sázavou

Odtamtud už následovalo pohodové putování proti proudu, dokonce s jednou zastávkou u jezu na koupání. Jenom jsme si pozdě všimli malého davu na protějším břehu u nějakého občerstvení, a tak měli představení, v hlavních rolích pár nahých trempů.
Ve Světlé bylo potřeba projít celé město, což nás svedlo na pivko do restaurace nad místním kinem. Odtud na nádraží už to nebylo daleko, a i cestou vlakem k domovu se nic co by stálo za zmínku nepřihodilo.

Myslím, že se vandr vydařil, jenom byl zase hodně krátký, přece jen den, dva navíc by mu jen prospěly. Hlavně že člověk alespoň na chvíli vypadnul od počítače :-)

2 lidé ohodnotili tento článek.