Ahoj, s blogem se stěhuji na své soukromé stránky, tudíž dále budu pro vás na blog.lafi.cz. Zachovejte mi přízeň, díky :)

Žijeme v socialismu

14. prosince 2011 v 19:02 | Lafi


"Stát připravuje novelu vyvlastňovacího zákona ..." Stát nemůže nic připravovat, to jeho úředníci na pokyn někoho, kdo si to přeje. Proč autor Jan Sůra si nedá tu práci a nenapíše "Soudruh ten a ten připravuje novelu ..."? Ale to jen tak na okraj. O co jde? Politici nám opět zkoušejí plánovat život a potřebují k tomu čím dál více moci, bez ní to nedokáží. Článek se zabývá vyvlastňováním pozemků pro většinou liniové stavby. Takový nehorázný zásah do osobních svobod se obhajuje vysokou požadovanou výkupní cenou od majitelů. Také se autor nezapomněl zmínit o takzvaných spekulantech, kteří v místech předpokládaných staveb vykupují pozemky. To mi přijde postavené na hlavu: Úředníci si naplánují od takzvaného "zeleného stolu", to znamená z kanceláře, tady povede dálnice. Některý z nich ještě za tepla poskytne takovou informaci "správným lidem" a ti za malý peníz vykoupí pozemky v lokalitě předpokládané stavby. Spekulanti zaštiťující se za velké firmy s téměř nevypátratelnými majiteli potom po státu požadují velké peníze za odkup. A jak na to reagují politici? Nejjednodušším možným způsobem, "zjednodušíme vyvlastňování!" A je to vyřešené.

Pokud přehlédnu ukázkovou manupulaci autora, na kterou jsem z našeho nejdůvěryhodnějšího deníku už zvyklý, je v článku několik doslova zvěrstev. Pokud by se jednalo o soukromou firmu, z principu věci by se pro liniovou stavbu nejdříve pokusila sehnat souhlas vlastníků dotčených pozemků, a potom teprve plánovat, třeba vlastní dálnici. S vlastníky by byla nucená jednat jako rovný s rovným, žádným vyvlastňováním by se nemohla ohánět. Ne tak politici: Po vzoru "poroučíme větru, dešti" se jim v hlavách něco zrodí a poté silou vymáhají svou představu o fungování tohoto světa. Když by zaměstnanec soukromé firmy vynesl citlivé informace, minimálně by se šéf takového ničemy rychle zbavil a pravděpodobně by celá věc skončila u soudu. Ne tak na ministersvech, ostatně v článku o potrestání nepoctivých úředníků není ani náznak.

Předchozí shrnu do několika vět. Jakékoli vyvlastňování takzvaným státem je nejen nemorální a odsouzeníhodné, ale především znakem totalitního chování popírajícího vlastnická práva. Stát by už ze své podstaty fungování neměl podnikat, to znamená neměl by se chovat jako monopolní firma a pokoušet se předstírat uspokojování potřeb svých občanů. Pokud si takové jednání ze strany námi zvolených politiků necháme libit, bojím se že nám není pomoci.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 22. prosince 2011 v 16:47 | Reagovat

Přeji krásné Vánoce a pohodový rok 2012! :)

2 Libor Libor | Web | 23. prosince 2011 v 14:18 | Reagovat

Neřekl bych že totalitní (vyvlastňuje spousta státu, včetně těch, jež jsou považovány za vzorové demokracie), nicméně hnusné to je dost.

3 Martin Martin | 5. ledna 2012 v 16:11 | Reagovat

Naplánovat dálnici není zas až taková sranda. Ono asi moc dobře nepůjde s ní pohnout o pár metrů nebo kilometrů proto, že Pepa z Horní Lhoty prodá levněji než Franta z Dolní.

Dálnice nebo železnice jsou jakýmsi celospolečenským zájmem (o tom se dá polemizovat, ale většina současníků by s tím asi souhlasila), takže svoboda jednotlivce jde mírně stranou. Nikdo neplánuje vyvlastnění bez náhrady. Jde jen o to, aby majitelé dostali férovou cenu nebo náhradu.

4 lafi lafi | 5. ledna 2012 v 17:12 | Reagovat

[3]: Mám za to, že se hodně často plete (možná i záměrně) příčina a následek. Neměl by případný investor, například dálnice, provést nejdříve průzkum nejen technických záležitostí př. v terénu, ale především si vyžádat souhlas majitelů zasažených nemovistostí, a až poté plánovat vlastní stavbu?

Znovu opakuji, ještě jsem neviděl jediný rozumný důvod, proč by se stát měl chovat jako firma, tj. podnikat třeba ve stavebnictví, výstavbou v našem případě liniových staveb (dálnice, železnice, atd.).

Pokuste se mi vysvětlit pojem "celospolečenský zájem", podle mého názoru nic takového už z principu rozdílností lidí nemůže existovat. Lidé mají své individuální, tudíž často dost rozdílné názory na spoustu i poměrně banálních věcí. Nemůže existovat jednohlasná shoda zvlášť u většího počtu lidí.

Také mám problém s přesným vysvětlením "... svoboda jednotlivce jde mírně stranou". Jak moc mírně? A kdo o té míře bude rozhodovat? Většina? Nějaký "osvícený" novodobý spasitel? Pokud dovolíme nebezpečný precedenc ve smyslu většina může tyranizovat menšinu, potom už nic nebrání nástupu totality, byť třeba pomalými krůčky. Mimochodem, stačí se rozhlédnout kolem sebe.

Pokud obhajujete silný stát a socialismus, nestyďte se to napsat naplno.

5 Lafi Lafi | 5. ledna 2012 v 17:17 | Reagovat

[2]: Nechtěl bych se ocitnout v roli "postižených". Zvlášť pokud by to byli starší lidé, kteří se kolikrát ani nemohou odstěhovat. Zkus dát staříka, nebo stařenku z venkova na sídliště do paneláku :-(

6 Martin Martin | 6. ledna 2012 v 11:33 | Reagovat

Ani vyloženě silný stát, ani socialismus. To opravdu ne. Ale dálnice ano.

Dálnice je infrastruktura. Díky ní můžou lidé cestovat za obchodem, vzděláním, odpočinkem, firmy vyvážet zboží a tak dále. Nevěřím, že by to fungovalo, pokud by výstavba infrastruktury byla čistě v soukromých rukou.

Je to prostě tak velký projekt, že do toho musí jít stát se svou mocí. Dovedeno ad absurdum, co kdyby stát vůbec nestavěl silnice a všechny byly soukromé? Dovedete si představit model, který by fungoval?

Pro dálnice bude odhadem třeba 70 % lidí. 30 % bude proti. Kdyby to bylo naopak, můžeme si zvolit politiky, kteří stavbu dálnic prosazovat nebudou.

Pak už jde jen o to, aby "běžný slušný občan" dostal adekvátní náhradu, pokud se stát rozhodne nějakým způsobem zasáhnout do jeho majetku. S tímhle nemám problém a nepovažuju to za znak silného státu nebo socialismu. Druhou stranou mince pak je snaha omezit podvodníčky, kteří si svobodu vykládají poněkud divoce.

7 Lafi Lafi | 6. ledna 2012 v 12:18 | Reagovat

[6]: Už dávno kdosi řekl: "Cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky". Když dne uznáte precedenc o tyranii většiny ohledně liniových staveb, zítra to mohou být přehrady, pozítří územní plány měst, a postupně se dostaneme ke kolektivismu, jelikož jakákoli moc má tendenci se rozrůstat, tedy pokud jí to dovolíme.

PS: Neodpověděl jste mi na otázku co je to celospolečenský zájem :-)

8 Martin Martin | 6. ledna 2012 v 15:16 | Reagovat

Netroufám si na definici celospolečenského zájmu. Nicméně dálnice do téhle kategorie volně řadím.

Rozdíl mezi námi je v tom, že nemám strach z té tyranie. Až vyhrajou volby zelení, tak žádná dálnice nevyroste.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama