Ahoj, s blogem se stěhuji na své soukromé stránky, tudíž dále budu pro vás na blog.lafi.cz. Zachovejte mi přízeň, díky :)

Mass Effect

8. března 2014 v 9:35 | Lafi
Nedávno bylo trochu času a tak za nevlídných, dlouhých, zimních večerů jsem si zahrál Mass Effect sérii. Podle recenzí to měla být pecka.


Bez problémů instaluju 1 díl a hurá na nepřátele. Můžete si svou postavu načančat podle libosti, zvolit pohlaví i dovednosti. Povolání jsou podobná jako v klasickém středověkém RPG, jen s jinými názvy. Kouzelník je v ME biotik, zloděj je technik a bojovník je po novu voják. Intro je povedené, pěkně vtáhne hráče do děje. Hned první mise mi přijde hodně liniová, hotový koridor. Není kam zabloudit, alternativní cesty neexistují. Má postava nedokáže skákat, ani se skrčit. Na to nejsem z těch pár FPS co jsem hrál zvyklý. První misi dokončuju s prstem v nose a děj pokračuje dál. Po příletu do Citadely a nezbytném rozhovoru s radou dělám poslíčka i poslednímu přivandrovalci. Klasický RPG scénář: "Najdi, přines, nebo vyřeš problém". Po dalším rozhovoru s vedením se konečně dostávám do vesmíru a to jako spektra, hurá. No, hurá. Začínám být poslíček v galaxii. Admiralita mě zásobuje svými průšvihy, které žehlím. Cestou nabírám parťáky. Alespoň je s nima legrace. Lidé od Bioware umí dobře vytvořit jak atmosféru, tak hlavně jednotlivé charaktery NPC, to se jim musí nechat. Hratelnost ale nic moc. Jednak ME není klasické RPG, vypadá to spíš na střílečku s RPG prvky. Ale největší opruz je zkoumání planet. To si takhle spustíte skener, nasednete do vozítka a s ním se trmácíte po planetě a sbíráte různé blbiny. Tu Protheankou veteš, onde suroviny. Je to nekonečné. Na hlavu to začíná být ve chvíli, kdy stojíte nad zamknutou skříňkou a nikdo z vašeho teamu ji nedokáže otevřít. To je vážně k pos…. Zezačátku mi dělalo problém pochopit systém inventáře. S něčím podobným jsem se ještě nesetkal. Časem kupuju to nejlepší vybavení co se dá sehnat a i tak mi zbývá dost peněz. Nakonec vítězím nad hlavním zlounem a 1 díl končí.

2 díl začíná zajímavě, po útoku neznámé vesmírné lodi Shepard umírá. Nic netrvá věčně, ani smrt, a chlapec je znovu vzkříšený v jakési laboratoři. Ta je po chvíli napadena. Po odvrácení útoku nasedám do Normandy, tentokrát s pořadovým číslem 2. Už nekopu za Alianci, ale za spolek Cerberus, což je parta kolem neznámého pracháče. Jako hlavní nepřítel se ukáže rasa Kolektorů. Znovu si sestavuju tým, jak ze starých známých, tak je tu několik nových tváří. Ty opravdu stojí za to. Třeba taková Jack :-) Nejsympatičtější je mi Tali. Dalo by se říct, že na Normandy začíná být narváno. Plním jak vedlejší úkoly, tak pokračuju v hlavním příběhu. Hodně mě vytáčí všudypřítomné skripty. Na hře je to moc znát. Například závěrečná scéna při osvobozování Citadely, ve které v rozhovoru s Ashly se mi sice nabídnou možnosti, ale nemůžu je použít. Kvůli tomu Ashly umírá buď mou rukou, nebo Garusovou. A nic s tím nemůžu udělat. Vývojáři naštěstí změnili prozkoumávání planet, a tak se nemusím vztekat s Makem. Taky v inventáři se dá lépe orientovat. Nicméně i 2 díl je směšně jednoduchý. Před dohráním mám dost nerozdělených bodů dovednosti a nemám potřebu je kamkoliv strkat. Nakonec ničím základnu Kolektorů a je hotovo.

Poslední díl začíná na planetě Zemi při útoku samotných Smrťáků, což jsou hlavní padouši. Dostávám se s Andersonem k Normandy a zdrhám. Zase kopu za Alianci. Mým hlavním úkolem je tentokrát sehnat v galaxii co nejvíce pomoci pro boj s těmi kovovými hmyzáky. Moc parťáků z předchozích dílů neseženu, takže na lodi to vypadá jako po vymření. Pokouším se udobřovat rozhádané rasy, napravovat staré křivdy a pomáhat kde se dá. Abych se na cestách nenudil, plete se mi do cesty můj bývalý zaměstnavatel Cerberus. A nejsou to zrovna přátelská setkání. Začínám být alergický na Shepardovo chování. Samé salutování a yes sir, no sir. Pakárna. A zase ty skripty. Nedokážu dohodnout mír mezi Gehty a Kvariany, prostě to nejde. Chtě nechtě si vybírám organiky, asi kvůli Tali. Až někdy za polovinou hry zjišťuju, že se dá v hangáru koupit zlepšování zbraní. Jak už asi tušíte, po získání potřebných zdrojů jdu do rozhodující bitvy. Tady hra začíná vypadat spíš jako film. Samá videa, nemožnost ukládání, atd. Má to sice spád, ale už je to jen řežba. Nacházím ve hře i několik chyb. Například před odpálením raket na Smrťáka. Kolem je spousta nepřátel a i po mnoha minutách tupého zabíjení nemizejí, spíš naopak. Stačí ale přiběhnout k ovládacímu pultu raketometu a nepřátelé jsou najednou fuč. Dočista! V našem rukávu je jedna nevyzkoušená "zbraň". Je to zajímavá situace, nikdo neví jak se Nístěj obsluhuje, ani jak funguje, ale každý mu věří. Nicméně, po pár nezbytných problémech je Nístěj na místě a teď co s ním. Polomrtvý Shepard se, pro mě nepochopitelně ocitá před jakýmsi chlapcem a má na výběr… Ať tak či tak, smťáci jsou poraženi, hurá.

Popravdě nevím, co na sérii Mass Effect všichni mají. Ano, hra má skvělou atmosféru. Ano, charaktery postav jsou bezva. Ano, děj vás dokáže strhnout. To je všechno pěkně ALE: Obtížnost hraní je dost lehká, nenarazil jsem na vyložený zákys a nemusel zkoumat návody. Vadí mi doslova vytvořené koridory v jednotlivých úkolech. Také jednotlivé stavby, jak venku tak uvnitř jsou stejné. Nepochopitelná je taktika dobývání základen nepřátel. Většinou je podle následujícího scénáře. Přiletím s Normandy, udělám výsadek, přijedu/přiletím k základně. Otevřu dveře a všechny postřílím, případně někoho zachráním. Je to bez nápadu. Nepřátelé se chovají jako idioti. Proč nebrání všemi silami jediný vchod do komplexu? Proč dveře k základně dokáže odemknout i poslední uklízečka z Normandy? Taky nevidím důvod, proč s sebou na mise můžu vzít jen dvě postavy. Ta má kocábka je taky divně stavěná. Výtah ve vesmírné lodi je sice na hlavu, ale budiž. Ale proč musím s postavou obíhat nesmyslné příčky, zábradlí a další překážky? To je akorát k naštvání. Na systém soubojů jsem si po celou dobu hraní nezvykl. Čím dýl jsem hrál, tím mě to víc nebavilo. Ale to je jen můj subjektivní názor. Prozkoumávání planet mi přijde jako umělé nastavování herní doby. Za mě Mass Effect sérii víc jak 70% nedám.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Libor Libor | Web | 8. března 2014 v 16:20 | Reagovat

ME má fajn příběh, jen ten poslední díl mi přišel strašně klišoidní. Celková atmosféra mě docela vtáhla a za vrchol hry považuji druhý díl, nicméně je pravda, že je to strašně koridorové a zaměřené na pořádný spád, což není vždy na škodu, ale tady je to už někdy za hranou únosnosti.

2 Lafi Lafi | 8. března 2014 v 22:30 | Reagovat

[1]: Taky mi přijde, že "dvojka" byla o trochu lepší než ostatní díly. Když je zhodnotím tak sestupně 2, 1, 3. Nelogické bylo, jak Bioware u každého dílu měnilo fungování zbraní a vlastně celé ovládání.
Naproti tomu Zaklínače 2 jsem za ovládání soubojů zezačátku mockrát proklínal, ale postupně si na něj zvykl a myslím že je  lepší než v předchozím díle.

3 Blog Provokace Blog Provokace | Web | 8. března 2014 v 23:23 | Reagovat

Já si zase ujíždím na dvacet a víc let starých hrách. Emuluju PC, abych pařil SEGÁckou a SNESáckou klasiku, stahuju nové levely pro DOOM 2... Vyzkoušejte!

4 Lafi Lafi | 17. března 2014 v 20:43 | Reagovat

Hra, co mě dostala, Planescape Torment :-)

5 JiHei - Fotografie JiHei - Fotografie | E-mail | Web | 31. března 2014 v 19:33 | Reagovat

Já hry nehraji, ale můj syn ano a někdy opravdu zírám, jak dneska může hra vypadat. Málem bych si to spletla s filmem, některé hry jsou opravdu skvěle udělané... :)

6 Lafi Lafi | 1. dubna 2014 v 16:40 | Reagovat

[5]: To máš pravdu. Nemám nadupaný počítač, takže většinou nehraju na ultra high detaily a janevimjake vyhlazování. Ale v novějších hrách mi začíná chybět to nehmatatelné za grafickými orgiemi. Příběh, emoce, sžití se s postavou…

7 Libor Libor | Web | 3. dubna 2014 v 9:09 | Reagovat

[6]: Pokud Ti jde o příběh, emoce a sžití s postavou, tak určitě zkus sérii The Walking Dead od Telltale Games, ale k hraní toho tam moc není (spíš se jedná o takový interaktivní film). Co se týče příběhu a podobných aspektů, tak se mi z moderních her líbil ještě Bioshock:Infinite, to byla pecka a ten závěr...... :)

8 Lafi Lafi | 8. dubna 2014 v 21:42 | Reagovat

[7]: Díky za tipy, ale vypadá to, že se ke hraní na PC dostanu až za dlouho. No, uvidíme :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama